Aktualności

Oszustwa metodą „na pracownika banku”

Data publikacji 28.04.2022

Wczoraj trzy mieszkanki powiatu tomaszowskiego złożyły zawiadomienia dotyczące oszustwa oraz próby wyłudzenia danych do bankowości internetowej. W jednym przypadku przestępcom udało się nakłonić 38-latkę do zaciągnięcia pożyczki i wpłacenia pieniędzy na wskazane konta bankowe, rzekomo w celu ich ochrony. W rezultacie kobieta straciła 20 000 złotych. Apelujemy o ostrożność podczas transakcji finansowych.

Wczoraj dwie mieszkanki gminy Susiec złożyły zawiadomienia z których wynikało, że osoba podająca się za pracownika banku i podszywająca się pod numer infolinii banku, zadzwoniła i zasugerowała, że pieniądze na ich kontach są zagrożone. Miało dojść do nieautoryzowanych transakcji na rachunkach bankowym klientek. Oszust przedstawiając taką historię, próbował wyłudzić dane do bankowości elektronicznej kobiet.

23-letnia z gminy Susiec natychmiast przerwała rozmowę i nawiązał kontakt z filią banku w którym miała założone konto. Tam dowiedziała się, że telefon który odebrała był próbą wyłudzenia danych i że jej pieniądze nie są zagrożone.

Metoda działania oszustów wobec 33-latki z tej samej gminy była podobna. Przestępca również podszył się pod numer infolinii banku, a nawet podał faktyczne dane zatrudnionego tam pracownika. W tym przypadku od utraty gotówki uchronił 33-latkę telefon do osoby najbliższej, która racjonalnie spojrzała na sytuację i uświadomiła kobietę, że rozmawiała najprawdopodobniej z oszustem.

Niestety w przypadku 38-latki z gminy Tomaszów Lubelski doszło do utraty sporej gotówki. Kobieta uwierzyła w historię o zagrożonych pieniądzach na koncie, które uchronić można jedynie poprzez zaciągnięcie pożyczki. Kobieta wypłaciła pieniądze z banku i następnie wpłaciła 20 000 złotych w kilku transzach w bankomacie na podane przez oszusta konta bankowe. Po dokonanych wpłatach kobieta zadzwoniła na infolinię banku, gdzie dowiedziała się, że bank nie uczestniczył w tych transakcjach i że padła ofiara oszustwa.

Apelujemy o zachowanie ostrożności podczas kontaktów telefonicznych z osobami podającymi się za pracowników różnych instytucji. Pamiętajmy, że pracownik banku nigdy nie poprosi nas o zaciągnięcie pożyczki w celu ochrony pieniędzy znajdujących się na koncie. Zachowajmy czujność, kiedy ktoś prosi nas o zalogowanie się do bankowości elektronicznej czy podawanie danych do logowania.

starszy sierżant Małgorzata Pawłowska

Powrót na górę strony