Oszukana na 75 tys. zł przez fałszywego konsultanta
Prawie 75 tys. zł straciła 76-latka podczas inwestycji w kryptowalutę. Kobieta padła ofiarą manipulacji ze strony przestępców, którzy wyłudzili od niej dane osobowe oraz nakłonili do zainstalowania programu AnyDesk do zdalnego dostępu pulpitu. Konsekwencją tych działań było przejęcie konta bankowego kobiety i wypłata środków tam zgromadzonych. Przestrzegamy przed zbyt pochopnym udostępnianiem swoich danych nieznajomym.
Swoją „przygodę” z kryptowalutami 76-letnia mieszkanka powiatu tomaszowskiego rozpoczęła dwa lata temu. Otrzymała wówczas smsa z reklamą o możliwości inwestowania. Warunkiem była wpłata 900 zł oraz podanie swoich danych osobowych, numeru telefonu i adresu mailowego. Kobieta miała „zarobić” w tamtym czasie około 300 zł i zaprzestać inwestycji.
W połowie maja br. 76-latka otrzymała telefon od konsultanta platformy inwestycyjnej. Mężczyzna twierdził, że na koncie inwestycyjnym kobiety zgromadzonych zostało 30 tys. zł. Wypytywał, czy kobieta posiada środki na swoim koncie i czy potrafi wykonywać przelewy. Zaoferował pomoc w dalszym inwestowaniu poprzez zainstalowanie programu do zdalnego dostępu pulpitu. Nieświadoma zagrożenia kobieta postępowała zgodnie z poleceniami. Zainstalowała AnyDesk, podała nieznajomemu dane umożliwiające dostęp do bankowości elektronicznej, a także kody autoryzacyjne na potwierdzenie wykonywanych przez oszusta transakcji. W momencie gdy zorientowała się, że straciła wszystkie pieniądze z konta, zażądała zwrotu środków. Oszuści poinformowali ją, że jest to możliwe. Musi jedynie posiadać na swoim rachunku podobną kwotę pieniędzy. Kobieta kolejny raz zaufała oszustom i pożyczyła pieniądze od rodziny. Niestety, pożyczone pieniądze również „zniknęły” z jej konta. Łącznie 76-latka w wyniku oszustwa straciła blisko 75 tysięcy zł.
Policyjni śledczy zajęli się sprawą, jednocześnie apelując o zdrowy rozsądek i przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Pierwszy kontakt przestępcy z ofiarą następuje zwykle poprzez pocztę mailową, kontakt telefoniczny lub komunikator tekstowy. Oszuści nakłaniają do zainstalowania programu do zdalnego dostępu pulpitu i zalogowanie na konto bankowe, co umożliwia im nieograniczony dostęp do naszych oszczędności. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo!
młodszy aspirant Małgorzata Pawłowska