Aktualności

Informacja dla uczestników zdarzeń drogowych

Data publikacji 20.04.2017

Policjanci w przypadku, gdy zostaną wezwani do wypadku drogowego (także kolizji), sporządzają dokument opisujący dokonane przez nich ustalenia dotyczące tego zdarzenia. Notatka, podobnie jak pozostałe materiały dotyczące wypadku są udostępniane zakładom ubezpieczeń w celu ustalenia podstaw odpowiedzialności cywilnoprawnej i likwidacji powstałych szkód, na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej. Należy jednak pamiętać, że prawo do zapoznania się z dokumentami dotyczącymi wypadku mają także jego uczestnicy, jak również właściciele pojazdów biorących udział w zdarzeniu. Informacji w tym zakresie udzielają jednostki Policji. Ich udostępnienie następuje w formie zaświadczenia, które podlega opłacie skarbowej w wys. 17 zł.

W zakresie udzielania informacji dotyczących zdarzeń drogowych znajdują zastosowanie przepisy art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego, ponieważ przepis ten normuje wymagania co do formy i treści jakie musi spełniać podanie (wniosek), aby jego wniesienie spowodowało zamierzony skutek prawny. Zgodnie z przytoczonym przepisem podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. W związku z tym podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego, zgodnie z dyspozycją art.63 kodeksu postępowania administracyjnego. W przypadku innych podmiotów, które występują w imieniu osób fizycznych należy dołączyć dokument, z którego będzie wynikać, że został upoważniony do występowania w imieniu osoby fizycznej. W przedmiocie obowiązku pobierania opłaty skarbowej za pisemne informacje udzielane osobom zainteresowanym, opłacie skarbowej podlega wydanie zaświadczenia na wniosek. W świetle art. 217 § 2 kpa zaświadczenie wydaje się, jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa, albo jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego. W przedmiotowej sprawie decydującą jest treść udzielanych informacji. W przypadku, gdy wnioskowane informacje wyczerpują przesłanki do wydania zaświadczenia przez organ administracji publicznej zasadne jest pobieranie opłaty skarbowej. Zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej (ust. 21 części II załącznika do ustawy) wydanie zaświadczenia podlega opłacie w kwocie 17 zł. Opłatę skarbową za wydanie zaświadczenia  należy uiścić w Urzędzie Miasta Tomaszów Lubelski Nr konta: 06 2030 0045 1110 0000 0063 8160BGŻ SA o/o Tomaszów Lubelski

Podanie (wniosek) prosimy przesyłać na adres Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Lubelskim ul. Żeromskiego 4, 22-600 Tomaszów Lub. wraz z niezbędnymi załącznikami, np. pełnomocnictwo, dowód opłaty uiszczenia opłaty skarbowej bezpośrednio do Wydziału Ruchu Drogowego. Wzór wniosku (podania) jest dostępny na stronie internetowej KPP w Tomaszowie Lubelskim.

Wniosek do pobrania

Powrót na górę strony