Numer alarmowy 997 obsługiwany będzie przez operatorów WCPR
W tym tygodniu na Lubelszczyźnie rozpocznie się proces przełączania numeru alarmowego policji do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Proces zakończy się w drugiej połowie czerwca tego roku. Dzwoniąc na numer 997, skontaktujemy się z operatorem centrum, który obsługuje numer 112. Lubelszczyzna jest już siódmym województwem, które wprowadza zmiany w obsłudze numeru alarmowego 997.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego funkcjonuje jako część Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego. Operatorzy centrum odbierali dotychczas połączenia na numer 112. Od tego tygodnia odbierać będą także połączenia wykonane na numer alarmowy 997. Już od 7 czerwca na Lubelszczyźnie rozpocznie się proces przełączania numeru alarmowego policji – 997 do Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Po wybraniu numeru alarmowego 997 osoba dzwoniąca połączy się z operatorem numerów alarmowych, a nie jak dotychczas z dyżurnym policji. Operator numerów alarmowych zbierze wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego i przekaże je w postaci elektronicznej formatki do dyżurnego policji. Dyżurny na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję w zakresie zadysponowania patrolu.
Proces przekierowania połączeń z dotychczas obsługiwanego przez Policję numeru alarmowego 997do Centrum Powiadamiania Ratunkowego na terenie województwa lubelskiego trwać będzieod 07 do 18 czerwca 2018 roku. Lubelszczyzna jest już siódmym województwem, które wprowadza zmiany w obsłudze numeru alarmowego 997.
Rozwiązanie takie przyniesie kilka korzyści: dostępnych będzie więcej linii, na które będzie można się dodzwonić, centrum jest połączone z innymi na terenie kraju, co w razie awarii lub przeciążenia powoduje przekierowanie połączenia do innego centrum. Służby dyżurne policji nie będą już musiały odbierać połączeń alarmowych, szczególnie tych, które są tak zwanymi zgłoszeniami fałszywymi, czy też niezwiązanymi z jakimkolwiek zagrożeniem. Teraz dyżurny będzie otrzymywał od operatora wstępnie zweryfikowaną informację w formie elektronicznej formatki i podejmie decyzje o dalszych działaniach. Spowoduje to odciążenie policjantów od odbierania dużej ilości telefonów, które w znacznej części nie wymagają interwencji policji, jednak blokują linię i zajmują czas policjantów.
R.L.R.